Camner Ek?

As the readers of my humble blog would notice, I always write in English. But this time around, I would like to write in my mother tongue which is Bahasa Malaysia. Why? The reason is because I think what I'll be expressing later on would sound better in BM (just like Myra, arwah Shera's sis-in-law..hihihi).

Ok here goes...

Kalau seorang pompuan tu perut dia buncit, dia mmg kena tgh pregnant ker? Asal perut buncit jer, pregnant la tuh....ada ke camtu?

I was quite 'bengang' bila orang yang agak dah lama tak jumpa aku, mesti dia akan tanya whether aku ni pregnant ker. Aku tau la perut aku buncit, but does that mean aku pregnant memanjang? Orang tu tau tak yg kalau pompuan dah dekat nak datang bulan, perut dia akan bloated? Or orang tu tau tak kalau pompuan yang dah beranak tiga mmg perut dia akan nampak agak tak kempis lagi? Or orang tu tau tak kalau pompuan tu perut buncit ada kemungkinan dia tgh menderita ketumbuhan fibroid kat dlm rahim dia tuh?

Aku mmg sensitif betul kalau orang tanya aku cenggini...."Eh, u pregnant lagi ker?"...soalan pertama lak tu masa jumpa...hish, nak je aku bagi satu 'ppaanngggg' kat muka dia.

Tapi, benda ni terjadi bukan sekali jer...mmg selalu..and bukan sorang tu jer yg tanya, ramai jugak yg tanya. So, i guess, perut aku mmg buncit tahap tak hingat la kot...kalau tidak takkan semua orang tu tanya cenggitu ek?

Comments

Alamak Dikny, terasa pedasnya.
Pernah sekali I met my ex-schoolmate, dulu mmg dia cun giler body bergetah and jadi gilaan setiap jejaka yang memandang. chewah! And I met her, still comei muka dia tp badan dah tak bergetah lagilah. Logiklah kan. I asked her the same question and I can see muka dia berubah.
Ya Allah! masa tu mmg terasa mulut i takde insurance betul. Sorry yek.
Tp yg biasa kena soalan cepu emas adalah org2 yg fofular and mmg biasa cun, so bila kureng sikit mmg diaorg nak tanya, dak? What say you?
jellynajal said…
kak liza,
saya suka kak liza menulis dalam english, sebab saya boleh belajar dari kak liza.
tapi.
kak liza tulis in malay pon best jugak.hehhe

anyway. sy pon penah kena orang yg dah lama tak jumpa saya tetibe cakap, eii kurusnye ko jalina.. walaupun dia hanya cakap sy kurus & memang la bagus dia tak cakap saya gemuk, tp sy tetap terasa, cos melibatkan fizikal kita.
sensitip la lama tak jumpa pastu tegur fizikal orang.
kalau nak tego pon ada cara la, & tengok gak sape yg kita tego tu, adakah dia rapattt sangat dengan kita??
hmmm...

panjang lak terkomen. huhuhu
catz said…
tu satu kes lah bila orang tgh perut kita terus assume kita pregnant ... ni lagi satu kes, kalau perut kita mmg sejak azali muncit, kita kata kita pregnant pun orang susah nak percaya ... kakakaka ...
Mummy Ryan said…
Sabar Kak Liza....hi hi...kita ngamlah...lepas saya bersalin Ryan perut saya besar mcm 3 mnths pregnant then kebetulan 4 bulan later saya terjumpa kawan lama...soalan pertama yg dia tanya u pregnant lagi ker????...kurang asam punyer kawan...hi hi...org yg beranak mcm kita ni hw to expect perut dpt slim balik...cz kita bukannyer artis...they all takper byk duit..mcm2 boleh buat...hi..hi...:)
shahid said…
my dear dkny,

rasa lawak la when i read yr entry and no i did not laugh at u. it's just that i've been bombarded with the question my whole life! dulu sedih jugak but now when people ask me that, i simply answer " aaa..aa betui la pregnant, satgi pukul 4.30 satgi nak pi besalin!" boleh???!!
rozinorazali said…
hehehehe...
patutlah...
Hi Puteq,

How r u? How's your business going?

Well, actually, coming to your interesting theory about org2 fofular ni, i think it's true in a way, maybe people were so used looking at her being so cun and perfect, bila kureng jer sikit, other people tend to make comments kan....

But, one thing for sure and i think u pun noticed yg my tummy mmg ada sikit muncit since our younger days...hihihihi....
Jal,

U know what? Masa K Liza tulis in BM tuh, lama giler nak fikir satu sentence...hahahahahaaa......tapi puas hati sebab ayat2 yg keluar tuh mmg itulah yg bersarang dlm kepala ni ha....

betul kata Jal tu, kalau kot ya pun nak tegor psl fizikal, kena la ada cara nyer...
Catz,

ye la, situation yg satu lagi tu pun boleh tahan sensitif gak kan?..

Anyway, all the best to you and take care.....
Mummy Ryan,

ya lor.....kalau duit berkepuk, slimming centre tu mmg jadik second house kita kan....hihihi
Shahid,

hihihihi......your way is one good way to shut those kind of people's mouths kan?...

all the best in your studies...
Rozinorazali,

Apa yg 'patut' tuh?
Nita said…
Hey Liza! How are you? I agree with Jellyna. Your English is really good and I pun suka baca. But in Malay pun okeh.. no prob. I'd like to comment on your post. Interesting enough, I selalu dapat soalan2 mcm tu from friends yg dah lama tak jumpa. "ros, u pregnant ye?" or "ooh nanti yusuf (my eldest)dapat adik satu lagi la tu", no kidding. sakit hati. perut i mmg buncit (sebab lemak and sebab fibroid) hehe. Pakai corset mcamane pun still buncit!

Take care!

N
Hi Nita,

Tu la kan, they all ingat orang perut buncit ni suka-suka jer....sabar jer la...

u take care too...
Mummy Ryan said…
Kak Liza i got an award for you:
http://mummyryan.blogspot.com/2009/07/lovely-blog-award-best-blog-award.html
Anonymous said…
marah betul..aku baru baca ko punya ceetusan rasa nie..aku dpt bayangkan kalu ko cakap benda yg ko tulis nie verbally depan aku..seriously..
dulu masa kat opis lama kita pun, ada sorg tu penah tanya kat aku kan (aku dah penah ckp kat ko, kalu ko ingat lgi)..tekenang masa dulu..
Sandora

Popular posts from this blog

8 Years Already...

Cyst